HOT OR COLD

Ojdå, där blev det lite engelska i rubriken. Har kastat ihop en annan liten guide nu. Hur man gör bilder varmare eller kallare. Detta använder man väldigt ofta, iallafall jag. Det beror lite hur man vill att känslan i bilden ska framhävas. Om det är en kyligare bild eller en varmare bild.

Detta är det absolut enklaste och snabbaste sättet att värma upp eller kyla av en bild. Det kommer en ny guide senare om hur man gör detta med lite mer bestämdhet och valfrihet.





"Det kommer en ny dag, även om tuppen inte gal."
-Kristian


Kommentarer
Postat av: Tusse

Warmingfilter 81 är ju mycket bättre än något av de två du kollade. Testa det? Och sen varför inte fota i RAW och sedan ändra det där? Du förstör ju kvallen när du ändrar vitbalansen i JPG, som du ser i histogramet! Aja, kuliga tutorials iaf...//Tusse

2008-10-21 @ 17:57:08
Postat av: Anna

Håller med Tusse.. sen så är den väldigt rörig, just i början med blixt hit glödlampor dit.

2008-10-21 @ 20:19:24
Postat av: Kristian Andersson

För att svara på era kommentarer. Möjligt att det inte framkom tillräckligt här, men givetvis är denna för t.ex festbilder, jag räknade kanske med för mycket när jag gjorde denna. Men jag har inte med mig min systemkamera till mina fester, alltså, RAW-formatet är inte tillgängligt. Det är med att 81 är bäst, nja, det är faktiskt en smaksak, jag tycker dock att 81 ser mer suspekt ut. Kanske inte framgick av min guide. Var bra att ni kom med kommentarer om att det var lite rörigt, då vet jag att jag måste vara tydligare i mina förklaringar.



Tack!

2008-10-21 @ 21:16:23
URL: http://laasen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0