RETUCHERING - BRA ELLER ANUS?

Det har blivit mer och mer vanligt idag att retuchera sina kort. Vissa reagerar väldigt starkt, vissa bryr sig inte alls. Jag har själv retucherat vissa kort så människan på bilden inte alls är sig lik. Jag gör de personen vill ha, vill hon/han bli smalare, gör jag denne smalare. Det finns egentligen inga gränser för mig. Jag tillhör nog gruppen som bryr mig mindre, jag vet att alla personer som man ser i reklamerna är retucherade. Läste precis en intressant artikel av en kille som tillhör andra gruppen. De som reagerar starkt på detta. Läs här.

För ett tag sen så gick ett företag som tar skolfoton ut med att de kunde erbjuda tjänsten "Retucherade foton". Media slog upp detta otroligt, tycker jag själv då. Att retuchera skolbarn, fruktansvärt hemskt tyckte många. Jag kollade genom lite av de bilderna de hade som reklam för denna tjänsten. Retucheringarna var inte kraftiga, bättre ljussättning, en och en annan finne togs bort m.m. Varför då denna uppståndelse? Folk måste kunna skilja på retuchering och retuchering.


Läste även en annan artikel som handlade om en ny mjukvara. Som gjorde vissa grundläggande retuchering direkt. Automatiskt utan att behöva ha någon som helst erfarenhet av bildredigeringsprogram. Den slätade inte ut hud eller tog bort några rynkor, den ändrade bara propotionerna i ansiktet. T.ex förminskade ögonen och gjorde de mer "passande" till ansiktsformen. Läs här.

Så summan av detta inlägget, man kommer inte bort från retucheringarna, det gäller att acceptera och förstå att människor inte kan se ut som de på reklamskyltarna. Skulle flickor/tjejer/kvinnor få sämre självförtroende borde de kanske fixa en informationsdag i skolorna. Förklara för varje elev att de e manipulerade bilder de kollar på i reklambladen.


Vad tycker ni? Retuchering, bra eller anus?


"Ju senare på kvällen, dess vackrare folk."
-Kristian

Kommentarer
Postat av: Maria

Först:Retuchering bra! Hej du! Det blir faktiskt mer än ett inlägg i veckan;)

2008-10-11 @ 01:57:14
URL: http://mariawrahme.blogg.se/
Postat av: bella

Retuchering är bra så länge man inte går till överdrift ;P

2008-10-14 @ 17:01:06
URL: http://iisabellah.blogg.se/
Postat av: Robin

Jag håller med <bella>, för mycket ser bara inte naturligt ut.



Fråga; Jag har en bild jag skulle vilja få fixad på något vis, tänkte fråga om du har lust att hjälpa mig med det? Maila eller lägg till mig på msn om du är intresserad, axelson[email protected]

2008-10-19 @ 17:42:36
Postat av: Robin

axelson[email protected] ska det vara

2008-10-19 @ 17:43:41
Postat av: Robin

nähä, det ska vara ett understreck mellan axelson och robin

2008-10-19 @ 17:45:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0