HYCKLARE?

Tja!

Det pratas mer och mer om huruvida retuchering bör användas och i vilken utsträckning. Jag retucherar alla mina kort mer eller mindre.

När jag började retuchera för väldigt många år sen så ville jag att man skulle se förändringen vilket resulterade i att bilderna såg ut som skit. Huden var katastrof och ögonfärg m.m var så långt ifrån äkta att man kunde tro att jobbet var gjort i Paint.
Nu är det dock annorlunda, jag vill retuchera mycket men det ska synas så lite som möjligt.


Jag är För retuchering, ser inget fel i det. Jag vet att det finns väldigt många, speciellt tjejer som tycker det är etiskt fel att retuchera. Att man försöker nå ett resultat som inte är äkta.
Jag är dock emot att förändra kroppsformen, gör personer smalare eller få mer muskler tycker jag inte riktigt hör hemma i detta område. Men att göra huden lite lenare, ta bort en finne här och var eller att framhäva ögonen på diverse sätt ser jag endast som en avancerad sminkning i efterhand.

Så alla ni som klagar på retuchering inriktar mig speciellt till tjejer. Ni som sminkar er innan ni ska ut på krogen, eller om ni skulle få en finne i ansiktet precis innan den stora festen, visst försöker ni täcka över den med lite extra foundation.
Ni kanske har haft en stressig vecka eller sovit för lite, givetvis försöker ni sminka bort påsarna under ögonen.


Tänk er vilken underbar värld Photoshop öppnar upp för er. Se det som ett billigare alternativ till smink.



Givetvis finns det skräckexempel på folk som inte kan det här med retuchering, att se ut som en barbie är inget ideal, det är ett misstag i Photoshop.

Jag kommer försöka att lägga upp en bild i veckan där ni ska säga om bilden är retucherad eller inte. Första bilden kommer om ett par dagar.



Anledningen att jag skriver ett sånt här inlägg är för jag läste på blogg.se ett inlägg  som handlade om just retuchering och hur fel det är. Om man sedan läste vidare så tyckte 90% av läsarna likadant. Är människor verkligen såna hycklare?



Hur ställer ni er till retuchering?
Kommentera här, nu har ni chansen att argumentera för eller emot.

"Troll kan tämjas, men inte en arg kvinna."
-Kristian


Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag tkr inte det är något fel sålänge man ser att det är samma person på bilden....sen beror det väl på vad man tänkt använda bilden till.

2009-02-01 @ 20:12:32
Postat av: Kajan

Jag är för att retuschera när det gäller professionella bilder så som reklam eller produkterbilder. Människor i privata sammanhang tycker jag ska lämnas så oretuscherade som möjligt och så osminkade som möjligt...

2009-02-01 @ 20:25:36
URL: http://www.kajan.nu
Postat av: Micke

Jag ser inget större fel med det. Visst, som du säger finns det skräckexempel på hur det inte borde få gå till. Men en avancerad sminkning är bara bra ibland för båda parter. Men det går inte bli för mycket, helst inte mer än vad vanligt smink kan uträtta egentligen.

Postat av: Kia

JAg tycker att det är jätte kul! :D

2009-02-01 @ 21:09:36
URL: http://kias.blogg.se/
Postat av: nina

Bring it on!! ;)

2009-02-02 @ 13:52:08
Postat av: malinm.se

Ja, exakt. "Titta på film"

2009-02-03 @ 11:55:57
URL: http://malinm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0