ATT TA PRODUKTFOTO

Tjabbz!

Ett produktfoto är något vi ser dagligen, alltid väldigt fina färger, skuggor och rena bilder. Jag tänkte jag skulle visa här hur man själv kan ta ett sjyst produktfoto utan att lägga ner massvis med pengar på blixtar, softboxar m.m.

 Fick nys om detta på någon annan fotosida så jag kan tyvärr inte ta åt mig hela äran.

Anledningen att man inte sätter ljusen direkt på objektet är att det blir väldigt fula slagskuggor och om man fotar flaskor eller liknande får man ett tråkigt blänk i flaskan.


Det man behöver är:
2 st. bygglampor
1 stor plastdunk
Kamera och stativ.

Dunken jag jobbar är en 25 liters dunk och är perfekt för att ta produktfoto i.

Börja med att skära ut ett hål i er dunk, tillräckligt stort så ni kan fota genom de utan att lägga kameran inne i dunken. Lägg ett vitt papper på botten av dunken och lägg ert objekt på pappret och börja fota. Mixtra gärna med ljuset, använd en lampa rakt uppifrån, två från varsin sida, kanske en bakom dunken. Testa er fram helt enkelt.


Min softbox

Mina softboxbilder


Min Xide bild, tre bilder tagen i min softbox.


Givetvis är det inte det bästa sättet, bästa är fortfarande och skaffa sig "the real stuff". Men detta kosta mig ca 300:- Vilket är helt överkomligt om man jämnför med kvaliteten på bilderna.



"Han kan vara ett svin, men han är i alla fall en man."

-Kristian

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0